Dlhšie mototripy
Cestou necestou 2018 alebo 16 štátov za 14 dní – part.#1 Prípravy

Tento cestopis som napísal už v roku 2018 s nádejou, že ho raz niekde uverejním a tak odporúčam čitateľovi, aby sa v duchu preniesol spolu so mnou do roku 2018, kedy bol písaný.

Ako to začalo

Už minulý rok, po našom výlete do Peterburgu som začal rozmýšľať, čo ďalej – čo v roku 2018. Pohrával som sa s myšlienkou ísť na Nordkapp, ale ľudia, ktorí tam boli, ma odhovárali od cesty, pretože jednak sú tie severské krajiny pomerne drahé pre obyčajného Branka z dediny, väčšinu času tam vraj prší a keď tam aj človek príde, tak zvačša vidí iba hmlu, lebo je tam prevažnú časť roka zamračené a hmlisto. Nakoniec som sa spojil cez sociálnu sieť s Petrou z Martina, ktorá tam bola so svojim priateľom minulý rok a tá mi potvrdila, že im zo 16 dní 15 dní pršalo a chcela by ísť tento rok do Arménska, Gruzínska a Azerbajžanu, aby sa pre zmenu trošku vyhriali. To bol pre mňa štartér, keďže mi teplo nijako extra nevadí a začal som nad tým čím ďalej tým viac uvažovať, čítať cestopisy, blogy a niekde vnútri som sa rozhodol, že to je časť sveta, ktorú by som chcel vidieť toto leto. Problém som mal trošku s tým, že som bol stále sám, lebo, ako sa ukázalo, zdravotné problémy Martinčanom zrušili všetky cestovateľské plány na dvoch kolesách a nemohol som zohnať nikoho, kto by chcel ísť v dosť extrémnom tempe so mnou na cestu popod Kaukaz. Nakoniec, po sľuboch, že to dáme všetko za 16 dní, sa so mnou rozhodol ísť môj veľmi dobrý kamarát, niekto, o kom zrejme v mojich cestovateľských zážitkoch budete čítať ešte asi celkom dosť, niekto ako môj starší brat – Artur z Lodže v Poľsku, s ktorým sa poznám už 15 rokov a spája nás obidvoch láska ku dvom kolesám, ale nie tým bicyklovým.🤓

Prípravy

S prípravami to nebolo veľmi zložité. Stačilo cez internet kúpiť si víza do Azerbajdžanu, Artur aj do Turecka (pretože na rozdiel od nás Slovákov, pre Poliakov neplatí bezvízový styk s Tureckom), skontrolovať poistky, vymeniť olej a filter a pneumatiky na motorke, zbaliť si pár vecí a už som len nedočkavo čakal na 3.8., kedy sme chceli vyraziť. A to sa nám aj podarilo. Asi najviac času mi zabralo plánovanie trasy, keďže Artur mi dal za úlohu naplánovať nakoniec trasu tak, aby sme to všetko stihli za 15 dní, pretože mali zaplatenú dovolenku s rodinou od 18. augusta. A keďže ja som nechcel vypustiť nič z naplánovaného, lebo som chcel aj niečo vidieť, tak som iba trošku zoptimalizoval počet denne plánovaných kilometrov v poslednej fáze návratu domov a nakoniec bola trasa naplánovaná takto:

• 1. deň: 3.8. – Žilina/Lodž – Ivanovo-Frankove (UA)
  • 2. deň: 4.8. – Ivanovo-Frankove – Dubăsari (MD)
  • 3. deň: 5.8. – Dubăsari (MD) – Čornomorsk, Odesa (UA)
  • 4.-5. deň: 5.8.-7.8. – trajekt Chornomorsk – Batumi (GE)
  • 6. deň: 8.8. – Batumi – Gori – Mccheta – Tbilisi – Vardisubani (Kachetsko) pred hranicou s AZ
  • 7. deň: 9.8. – Vardisubani – Yanar Dag – Atasgah – Baku
  • 8. deň: 10.8. – Baku – Qobustan – Laki – Yukhary Salahly
  • 9. deň:  11.8. – Yukhary Salahly – Monastier Haghpat – Sevanavank Monastery – Sotk (prechod cez Sotksky priesmyk do Nahorneho Karabachu) – Gandzasar Monastery – Xankendi (Nahorny Karabach)
  • 10. deň: 12.8. – Xankendi – Tatev Monastery (AM) – Noravank Monastery – Lanjanist – Khor Virab – Jerevan
  • 11. deň: 13.8. – Jerevan – Vale (GE) – Erzincan (TR)
  • 12. deň: 14.8. – Erzincan – Sakarya
  • 13. deň: 15.8. – Sakarya – Sofia (BG)
  • 14. deň: 16.8. – Sofia – Kecskemet (HU)
  • 15. deň: 17.8. – Kecskemet – Zilina (Lodz)

Uvidíme, aká bude skutočnosť. 🤓

Voľnosť, ktorá sa spája s jazdou na motorke, nám dávala istotu v tom, že keď to bude potrebné, trasu zmeníme podľa okolností. Jediný pevný bod, ktorý sa nedal zmeniť, bol trajekt z Chormomorska do Batumi.

Užitočné odkazy

Dobrovoľná registrácia osôb pred vycestovaním do zahraničia (odporúčam rovnako ako poistenie. Nikdy neviete, čo sa môže v danej krajine stať a vás v prípade výnimočnej situácie budú kontaktovať, aby si boli istí, že ste v poriadku): https://www.mzv.sk/Register

Formulár žiadosti o víza do Azerbajdžánu: https://www.evisa.gov.az/en/

Stránka, kde sme kúpili lístky na trajekt cez Červené more z Ukrajiny do Gruzínska: https://www.ukrferry.com/en/schedule/chornomorsk-batumi-chornomorsk